Faktor – faktor Mempengaruhi Pembentukan Kurikulum




Antara faktor – faktor utama yang dipertimbangkan oleh perancang kurikulum ialah kehendak dan keperluan murid, kehendak dan keperluan Negara dan masyarakat serta kehendak serwajagat.

Faktor Pertama

Faktor utama pembentukan kurikulum sekolah adalah melalui pertimbangan kehendak dan keperluan murid kepada keperluan asas, keselamatan, kasih sayang, bermasyarakat sosial dan kehendak penyempurnaan serta aktualisasi kendiri. Kurikulum yang akan dibentuk seharusnya dapat memberi ilmu pengetahuan dan kemahiran yang mencukupi supaya rancangannya dapat merangkumi kehendak dan keperluan murid dari segi intelek, jasmani, rohani dan sosial.  

Faktor Kedua

Kurikulum yang pragmatik seharusnya dapat melatih setiap individu supaya mereka dapat menyesuaikan diri dalam kehidupan bermasyarakat serta memberi sumbangan yang dicita – citakan negara sebagaimana yang dimanifestasikan dalam ideologi Falsafah Pendidikan Negara.

Faktor Ketiga

Kehendak sarwajagat merupakan antara faktor pembentukan kurikulum. Rancangan kurikulum harus dapat memberi ilmu pengetahuan dan latihan yang boleh memenuhi kehendak sarwajagat. Kurikulum yang idea ialah membolehkan sifat – sifat murid dipupuk kearah persefahaman dan semangat kerjasama antarabangsa seperti menghormati hak – hak individu dan kedaulatan negara, menyumbangkan tenaga untuk menyelesaikan masalah global serta meningkatkan taraf kerohanian, maruah, pandangan dan visi sedunia ke tahap yang tinggi dan sempurna.

Faktor Keempat

Pendapat Atan Long (1984), unsur – unsur yang dipertimbangkan dalam pembentukan sesuatu kurikulum di Malaysia ialah:

(a) Akademik yang berasaskan pemerolehan ilmu pengetahuan melalui penguasaan kemahiran membaca, menulis dan mengira.

(b) Jasmani yang berasaskan latihan fizikal supaya dapat melahirkan pelajar yang sihat.

(c) Kerohanian yang berassakan usaha membantu murid memperolehi pendidikan untuk memahami erti kehidupan yang sempurna.

(d) Kemasyarakatan yang berasaskan pembentukan kemahiran sosial di kalangan pelajar.

(e) Vokasional yang berasaskan penguasaan kemahiran bekerja bersesuaian dengan keperluan tenaga rakyat bagi pembangunan negara.